Monday, December 06, 2004
Hatred and Envy
Friedrich Nietzsche, Homer's Contest (tr. Walter Kaufmann):
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Not only Aristotle but the whole of Greek antiquity thinks differently from us about hatred and envy, and judges with Hesiod, who in one place calls one Eris evil -- namely, the one that leads men into hostile fights of annihilation against one another -- while praising another Eris as good -- the one that, as jealousy, hatred, and envy, spurs men to activity: not to the activity of fights of annihilation, but to the activity of fights which are contests. The Greek is envious, and he does not consider this quality a blemish but the gift of a beneficent godhead. What a gulf of ethical judgment lies between us and him!Eris is the Greek word for Strife.
Und nicht Aristoteles allein, sondern das gesammte griechische Alterthum denkt anders über Groll und Neid als wir und urtheilt wie Hesiod, der einmal eine Eris als böse bezeichnet, diejenige nämlich, welche die Menschen zum feindseligen Vernichtungskampfe gegen einander führt, und dann wieder eine andre Eris als gute preist, die als Eifersucht Groll Nied die Menschen zur That reizt, aber nicht zur That des Vernichtungskampfes, sondern zur That des Wettkampfes. Der Grieche ist neidisch und empfindet diese Eigenschaft nicht als Makel, sondern als Wirkung einer wohlthätigen Gottheit: welche Kluft des ethischen Urtheils zwischen uns und ihm!