Wednesday, February 19, 2020
Patristics
Jean de La Bruyère (1645-1696), Characters XVII.21 (tr. Henri van Laun):
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Certain people who have never read the fathers or doctors of the Church are frightened at their very names, and declare their writings dull, dry, pious, cold, and perhaps pedantic. But how astonished would all these people be who have formed such an untrue idea of the Fathers, if they found in their writings a better style, more delicacy, polish, and intelligence, a greater warmth of expression and strength of reasoning, sharper traits and more natural charms than are to be met with in most of the modern books read by connoisseurs, which increase the reputation and conceit of their authors. What a satisfaction to love religion and to see men of great talent and solid learning believe in it, assert its truth, and explain it! And whether you consider extent of knowledge, depth and penetration, the principles of pure philosophy, their application and development, the correctness of the conclusions arrived at, nobleness of expression, beauty of morals and sentiments, no profane author can be compared to Saint Augustine, except Plato and Cicero.Related post: Leisure Reading.
«Un Père de l'Eglise, un docteur de l'Eglise, quels noms! quelle tristesse dans leurs écrits! quelle sécheresse, quelle froide dévotion, et peut-être quelle scolastique!» disent ceux qui ne les ont jamais lus. Mais plutôt quel étonnement pour tous ceux qui se sont fait une idée des Pères si éloignée de la vérité, s'ils voyaient dans leurs ouvrages plus de tour et de délicatesse, plus de politesse et d'esprit, plus de richesse d'expression et plus de force de raisonnement, des traits plus vifs et des grâces plus naturelles que l'on n'en remarque dans la plupart des livres de ce temps qui sont lus avec goût, qui donnent du nom et de la vanité à leurs auteurs! Quel plaisir d’aimer la religion, et de la voir crue, soutenue, expliquée par de si beaux génies, et par de si solides esprits! surtout lorsque l'on vient à connaître que pour l'étendue de connaissance, pour la profondeur et la pénétration, pour les principes de la pure philosophie, pour leur application et leur développement, pour la justesse des conclusions, pour la dignité du discours, pour la beauté de la morale et des sentiments, il n’y a rien par exemple que l'on puisse comparer à S. Augustin, que Platon et que Cicéron.