Sunday, August 23, 2020
The Three Assertions
Friedrich Nietzsche, The Will to Power § 400 (tr. Walter Kaufmann and R.J. Hollingdale):
Newer› ‹Older
The three assertions:
The ignoble is the higher (protest of the "common man");Thus in the history of morality a will to power finds expression, through which now the slaves and oppressed, now the ill-constituted and those who suffer from themselves, now the mediocre attempt to make those value judgments prevail that are favorable to them.
the antinatural is the higher (protest of the underprivileged);
the average is the higher (protest of the herd, of the "mediocre").
To this extent, the phenomenon of morality is, from a biological standpoint, highly suspicious. Morality has developed hitherto at the expense of: the rulers and their specific instincts, the well-constituted and beautiful natures, those who are in any sense independent and privileged.
Morality is therefore an opposition movement against the efforts of nature to achieve a higher type. Its effect is: mistrust of life in general (in so far as its tendencies are considered "immoral") — hostility toward the senses (in so far as the supreme values are considered to be opposed to the supreme instincts) — degeneration and self-destruction of "higher natures," because it is precisely in them that the conflict becomes conscious.
Die drei Behauptungen:
Das Unvornehme ist das Höhere (Protest des »gemeinen Mannes«);In der Geschichte der Moral drückt sich also ein Wille zur Macht aus, durch den bald die Sklaven und Unterdrückten, bald die Mißratenen und An-sich-Leidenden, bald die Mittelmäßigen den Versuch machen, die ihnen günstigsten Werturteile durchzusetzen.
das Widernatürliche ist das Höhere (Protest der Schlechtweggekommenen);
das Durchschnittliche ist das Höhere (Protest der Herde, der »Mittleren«).
Insofern ist das Phänomen der Moral vom Standpunkt der Biologie aus höchst bedenklich. Die Moral hat sich bisher entwickelt auf Unkosten: der Herrschenden und ihrer spezifischen Instinkte, der Wohlgeratenen und schönen Naturen, der Unabhängigen und Privilegierten in irgendeinem Sinne.
Die Moral ist also eine Gegenbewegung gegen die Bemühungen der Natur, es zu einem höheren Typus zu bringen. Ihre Wirkung ist; Mißtrauen gegen das Leben überhaupt (insofern dessen Tendenzen als »unmoralisch« empfunden werden) — Sinnlosigkeit, Widersinn (insofern die obersten Werte als im Gegensatz zu den obersten Instinkten empfunden werden) — Entartung und Selbstzerstörung der »höheren Naturen«, weil gerade in ihnen der Konflikt bewußt wird.