Sunday, August 29, 2021

 

Loyalty and Disloyalty

Goethe, Winckelmann and his Age (tr. Ellen von Nadroff and Ernest H. von Nadroff):
As we know, everyone who changes his religion remains somehow tainted, and it seems impossible to cleanse him. This suggests that people value constancy above all else, not least because, divided into factions as they are, they must forever be concerned with the security and permanence of their group. Neither feelings nor convictions are the issue here. We must endure where fate, rather than choice, has placed us. To remain loyal to a nation, a city, a prince, a friend, a woman, and to focus everything on that relationship, to work and sacrifice and suffer for it—that is valued. Disloyalty, on the other hand, remains odious, and fickleness is ridiculed.

Denn es bleibt freilich ein jeder, der die Religion verändert, mit einer Art von Makel bespritzt, von der es unmöglich scheint, ihn zu reinigen. Wir sehen daraus, daß die Menschen den beharrenden Willen über alles zu schätzen wissen und um so mehr schätzen, als sie, sämtlich in Parteien geteilt, ihre eigene Sicherheit und Dauer beständig im Auge haben. Hier ist weder von Gefühl noch von Überzeugung die Rede. Ausdauern soll man da, wo uns mehr das Geschick als die Wahl hingestellt. Bei einem Volke, einer Stadt, einem Fürsten, einem Freunde, einem Weibe festhalten, darauf alles beziehen, deshalb alles wirken, alles entbehren und dulden, das wird geschätzt; Abfall dagegen bleibt verhaßt, Wankelmut wird lächerlich.



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