Thursday, October 21, 2021
A Fierce and Caustic Mockery of Life
Thomas Mann (1875-1955), "Schopenhauer," Essays, tr. H.T. Lowe-Porter (New York: Vintage Books, 1957), pp. 255-302 (at 267-268):
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He speaks with a cutting vehemence, in accents of experience and all-embracing knowledge that horrify and bewitch us by their power and veracity. Certain pages display a fierce and caustic mockery of life, uttered as it were with flashing eyes and compressed lips, and in showers of Greek and Latin quotations: a pitiful-pitiless coruscation of statement, citation, and proof of the utter misery of the world. All this is far from being so depressing as one would expect from the pitch of acuity and sinister eloquence it arrives at. Actually it fills the reader with strange, deep satisfaction, whose source is the spiritual rebellion speaking in the words, the human indignation betrayed in what seems like a suppressed quiver of the voice. Everyone feels this satisfaction; everyone realizes that when this great writer and commanding spirit speaks of the suffering of the world, he speaks of yours and mine; all of us feel what amounts almost to triumph at being thus avenged by the heroic Word.
Er spricht davon mit einer schneidenden Vehemenz, mit einem Akzent der Erfahrung, des umfassenden Bescheidwissens, der entsetzt und durch seine gewaltige Wahrheit entzückt. Es ist auf gewissen Seiten ein wilder kaustischer Hohn auf das Leben, funkelnden Blickes und mit verkniffenen Lippen, unter Einstreuung griechischer und lateinischer Zitate; ein erbarmungsvoll-erbarmungsloses Anprangern, Feststellen, Aufrechnen und Begründen des Weltelends,—bei weitem nicht so niederdrückend übrigens, wie man bei soviel Genauigkeit und finsterem Ausdruckstalent erwarten sollte, mit einer seltsam tiefen Genugtuung erfüllend vielmehr kraft des geistigen Protestes, der in einem unterdrückten Beben der Stimme vernehmbaren menschlichen Empörung, die sich darin ausdrückt. Diese Genugtuung empfindet jeder; denn spricht ein richtender Geist und großer Schriftsteller im allgemeinen vom Leiden der Welt, so spricht er auch von deinem und meinem, und bis zum Triumphgefühl fühlen wir alle uns gerächt durch das herrliche Wort.