Friday, April 21, 2023
What is Philology?
Ulrich von Wilamowitz-Moellendorff, "Philologie und Schulreform," in his Reden und Vorträge (Berlin: Weidmann, 1901), pp. 97-119 (at 104-105), tr. in Diego Lanza and Gherardo Ugolini, edd., History of
Classical Philology: From Bentley to the 20th Century, tr. Antonella Lettieri (Berlin: Walter de Gruyter, 2022), pp. 192-193:
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Philology, what is it? Although it is not nice to repeat F.A. Wolf's words, it is necessary. I forgo the taxidermy of a definition expressed in logical terms to instead carry on using the old label, no matter how misleading or even empty it may be. We want to define the science by its object. Homer marks the beginning of the ongoing development of a civilization that was always aware of its continuity and that embraced ever wider extents. Firstly, Greece; then, with Alexander the Great, the East; then, with Rome, the whole of the Mediterranean. The fall of the Roman Empire marks the end of the unity and continuity of this civilization. The barbarians become emancipated. Christianity, although having sprung from this civilization, yet repudiates it. Since this civilization represents a unity despite the many transformations of its life and spirit, each of its phenomena can be perfectly understood in its individual meaning only if considered as a part of the whole. Even the most minute phenomenon carries in itself its contribution to the understanding of the whole from which it derived and in which it developed. Since the object is one, philology is a unity: the particle ἄν and Aristotle's entelechy, the sacred caves of Apollo and the idol Besas, Sappho's song and Saint Thecla's sermons, Pindar's metrics and the measuring tables of Pompeii, the caricatural masks on the Dipylon vases and the baths of Caracalla, the official documents of the magistrates of Abdera and the feats of Divus Augustus, Apollonius' conic section and Petosiris' astrology: everything, everything belongs to philology since it belongs to the object that philology sets out to understand and philology cannot do without a single one of them.
Die Philologie, was ist sie? Es ist nicht schön, daß man's nach F.A. Wolf noch sagen muß; aber es ist nötig. Ich verzichte darauf, eine Definition logisch zu präparieren, wie ich mich auch des alten Namens bediene, so verkehrt oder vielmehr leer er ist: wir wollen die Wissenschaft durch ihr Objekt bestimmen. Mit Homer beginnt eine kontinuierliche und ihrer Kontinuität sich stets bewußte Kulturentwicklung, die immer weitere Gebiete umspannt, erst ganz Hellas, dann durch Alexander den Orient, dann durch Rom das gesamte Mittelmeergebiet. Mit dem Zerfall des römischen Reiches hört die Einheitlichkeit und die Kontinuität dieser Kultur auf. Die Barbaren emancipieren sich; das Christentum, obwohl aus jener Kultur erwachsen, verleugnet sie. Weil diese Kultur eine Einheit ist, trotz all den Wandlungen des Lebens und des Geistes, kann eine jede ihrer Erscheinungen in ihrem individuellen Leben vollkommen nur vom Ganzen her verstanden werden, und trägt jede kleinste Erscheinung ihren Zug bei zu dem Verständnisse des Ganzen, aus dem sie ward, in dem sie fortwirkt. Weil das Objekt eines ist, ist die Philologie eine Einheit. Die Partikel ἄν und die Entelechie des Aristoteles, die heiligen Grotten Apollons und der Götze Besas, das Lied der Sappho und die Predigt der heiligen Thekla, die Metrik Pindars und der Meßtisch von Pompeji, die Fratzen der Dipylonvasen und die Thermen Caracallas, die Amtsbefugnisse der Schultheißen von Abdera und die Taten des göttlichen Augustus, die Kegelschnitte des Apollonios und die Astrologie des Petosiris: alles, alles gehört zur Philologie, denn es gehört zu dem Objekte, das sie verstehen will, auch nicht eines kann sie missen.