Friday, January 18, 2019

 

The Academic Study of Literature

Michel Houellebecq, Submission, Part I (tr. Lorin Stein):
The academic study of literature leads basically nowhere, as we all know, unless you happen to be an especially gifted student, in which case it prepares you for a career teaching the academic study of literature — it is, in other words, a rather farcical system that exists solely to replicate itself and yet manages to fail more than 95 per cent of the time.

Les études universitaires dans le domaine des lettres ne conduisent comme on le sait à peu près à rien, sinon pour les étudiants les plus doués à une carrière d'enseignement universitaire dans le domaine des lettres — on a en somme la situation plutôt cocasse d'un système n'ayant d'autre objectif que sa propre reproduction, assorti d'un taux de déchet supérieur à 95 %.
Id.:
I'd never felt the slightest vocation for teaching — and my fifteen years as a teacher had only confirmed that initial lack of calling. What little private tutoring I'd done, to raise my standard of living, soon convinced me that the transmission of knowledge was generally impossible, the variance of intelligence extreme, and that nothing could undo or even mitigate this basic inequality. Worse, maybe, I didn't like young people and never had, even when I might have been numbered among them.

Je n'avais jamais eu la moindre vocation pour l'enseignement — et, quinze ans plus tard, ma carrière n'avait fait que confirmer cette absence de vocation initiale. Quelques cours particuliers donnés dans l'espoir d'améliorer mon niveau de vie m'avaient très tôt convaincu que la transmission du savoir était la plupart du temps impossible; la diversité des intelligences, extrême; et que rien ne pouvait supprimer ni même atténuer cette inégalité fondamentale. Peut-être plus grave encore, je n'aimais pas les jeunes — et je ne les avais jamais aimés, même du temps où je pouvais être considéré comme faisant partie de leurs rangs.



<< Home
Newer›  ‹Older

This page is powered by Blogger. Isn't yours?